Vyradenie OM-BYC

Čo prinesie budúcnosť?
Fokker 100 s registráciou OM-BYC, ktorý slúži v Letke Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, sa blíži ku koncu svojej aktívnej služby. Hoci ešte lieta, jeho vyradenie je naplánované v blízkej budúcnosti.
Dlhoročná služba a história
Toto holandské dvojmotorové prúdové lietadlo bolo vyrobené v roku 1991 s výrobným číslom 11368. Svoj prvý let absolvoval Fokker 23. novembra toho istého roka. Pôvodne slúžil v spoločnosti American Airlines pod registráciou N1410E. Neskôr u kanadskej Jetsgo. V roku 2007 sa dostal k firme International Jet Management ako OE-IID, kde dostal VIP interiér.
V roku 2016 sa stal súčasťou flotily vládnej letky SR a odvtedy zabezpečoval prepravu vládnych predstaviteľov a ústavných činiteľov.
Prečo končí?
Dôvodom vyradenia je predovšetkým vek lietadla a rastúce náklady na jeho údržbu. Náhradné diely pre Fokker 100 sú čoraz vzácnejšie, keďže tento typ sa už viac ako dve desaťročia nevyrába.
Po vyradení OM-BYC sa uvažuje o jeho využití ako zdroju náhradných dielov pre druhý Fokker 100 v službe, OM-BYB, ktorý zostane v prevádzke.
Čo ďalej?
V súčasnosti podľa údajov zo stránky ADSBexchange.com OM-BYC stále lieta. Presný dátum jeho vyradenia zatiaľ nebol oficiálne oznámený, ale očakáva sa, že v priebehu najbližších mesiacov definitívne opustí flotilu vládnej letky.
Zaujímavý fakt:
Lietadlo OM-BYC bolo jedným z posledných dvoch lietadiel typu Fokker 100 v aktívnej službe v Európe.
Budúcnosť vládnej letky tak zostáva otvorená – uvidíme, či Slovensko pristúpi k modernizácii flotily, doplní lietadlo za OM-BYC alebo zostane na nejakú dobu s dvomi lietadlami Airbus A319 a posledným Fokkrom 100 v Európe.
( © LZBB FIR Portal 2025 )
